onsdag 7 maj 2014

Mot helgen : )

Oj va tiden bara springer iväg....


Mitt i veckan igen och i o med det känns det som om det snart är helg : )) Vi har just nu riktigt ruggigt väder, det regnar o blåser som bara den, lite trist...


Sommaren kom ju nästan för nån vecka sen kändes det som och visst blev man lite bortskämd med så underbart väder så tidigt.... Men till helgen kommer solen och värmen igen sägs det, hoppas verkligen : ))


Jag har nämligen bestämt att dessa små raringar som ska förse familjen med grönsaker i sommar ska få flytta ut i mitt lilla växthus... Det ser verkligen inte ut något för världen och är väldigt litet men det fyller sin funktion som växthus ska år efter år.


Så jag har bestämt att om det utlovade vädret kommer så ska jag tillbringa min lördag där. Putsa o fejja och göra fint så att dom trivs mina små plantor och ger oss en rejäl skörd under sommaren.


Jag undrar vad som kommer hända med den här?
Jag läste hos en bloggvän Hannis Hem att hon fått tips av en vän tror jag, att man kunde plantera ingefära, här går det åt ganska mycket ingefära så jag tänkte att jag testar och så här ser den ut nu. Det verkar ju fungera, det ska bli spännande att se hur man eventuellt kan skörda och när, kul : )

Sköt om er!
Varm kram 
Jessica 

25 kommentarer:

Anneli sa...

Menar du det.....att värmen kommer till helgen?
Har redan ledsnat på kylan och regnet efter 1 dag!

Spännande med ingefäran, det var något nytt för mig.

Ha en fin dag,
Anneli

Unknown sa...

Vilka härliga små plantor du har. Vi har odlingsbäddar som vi sår direkt i så det är snart dags för oss också. Men med detta vädret undrar man om man inte ska vänta lite till. Vi får väl se.
Jag håller med dig att sommaren kom av sig lite, men det kommer igen. Vi är trots allt bara inne i maj. Regnet behövs ju det med trots allt. Det ser spännande ut med ingefäran. Här hemma går det inte mycket av den sorten då min man inte alls är glad för den smaken. Det händer men inte ofta.
Ha en riktigt fin dag vädret till trots.

Kramar
Lene

Solglittret sa...

Hej vännen!
Så fint det gror hos dig :)
Sparris.....det köpte vi som färdiga plantor på välsorterad handelsträdgård :)
Hoppas du får tag i några....lycka till med odlandet ♧
Kramis från Lollo♡

Home2tiny sa...

Ja nu vill man helst vara ute i trädgården o fixa, jag som aldrig varit en trädgårdsmänniska har börjat tycka det är riktigt mysigt att plantera, rensa o dona (har det något med åldern att göra, ha, ha) Spännande med ingefäran, måste jag också testa, för här äter vi också ingefära i mängder. Kramisar Tina

Prinsessorna på Bellevue sa...

Åhh, drömmer också om ett växthus och vad spännande med din ingefäraplanta!!

Stor kram
Petronella

Anonym sa...

Ingefäran verkar intressant. Har aldrig provat det, så det är väl dags. Gillar tunnan med spetsen i ditt förra inlägg, snyggt!

Anna Stenberg sa...

Vilka fina plantor! Härligt att ha ett växthus att driva dem i! Ingefäran är ju också spännande! Det skall jag prova! Kan ju bli en fin växt om inte annat! Ja nu håller vi tummarna för lite värme igen till helgen!!! Ha det så gott! Kram Anna

Rost och rädisor sa...

Det är roligt att göra fint i växthust och fylla upp med plantor.
Har aldrig provat att sätta ingefära men det ser ju spännande ut!

/Anette

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Ja lite trist är allt vädret, såg dystert ut på den prognosen jag såg sist. Men bara det blir lite varmare kan du börja odla i växthuset, det har växt bra redan i dina krukor.
Kramar/AM

Helenas enkla vardag sa...

Hade ett växthus när jag var ung, men nu när jag blivit gammal vill jag verkligen ha ett växthus. Får önska mig ett när jag fyller jämt nästa år. Enligt mina väderappar ska det bara regna i helgen så jag hoppas verkligen att du har rätt.
Kram helena

HWIT BLOGG sa...

Åh det där med ingefäran lät intressant! Jag använder det till mycket...tål att provas!
Här på ön är det dystert och grått idag men det kommer nog bättre dagar, soliga dagar!
Kram, Titti

Änglarum sa...

Hej på dig! så härligt med alla små plantor som förstås blir större så småningom :) här regnar det och verkar även hålla i sig närmsta dagarna..tänkte passa på att baka lite kanske i morgon om anban faller på .ha det gott mot helgen igen...kram kram Jessica

dianasdrömmar sa...

Inget roligt väder att komma hem till ..spännande att plantera ingefära kram Diana

Hannis sa...

Det funkar ju med ingefäran!!
Wiii, vad kul. Min har visat en liten, liten sak som jag tror är på väg att växa=))

Hoppas att du får massor av sol och värme så du kan pyssla med växterna.
Det är så oerhört avkopplande.

Kramen till dig/Hannis

Mittgodastefinaste sa...

Det lät spännande att plantera ingefära! Det går ju åt en hel del!

Japp imorgon är det fredag igen!

Kram Jenny

kirjanpito lappeenranta sa...

Isn't this plant is tomato ? i remember that last time that i plant tomato in my garden and i have fun doing it with my children.

Villa Ell sa...

Hej hej

Idag är det ett strålande solsken i Göteborg men det sägs att helgen kommer med regn...
Så mycket plantor du har! Det där med ingefäran var ju coolt! Hoppas att den tar sig! Vi är inga jättebrukare av ingefära men sparris slog mig häromdagen!
Önskar dig en fin fin helg
Kram Sandra

The Place To Be sa...

Ja men visst är det svårt att hänga med tiden! Den verkar gå fortare ju äldre man blir - eller är det så att man blir långsammare hehe!

Ha en finfin helg!
Kram Malin

Rosa i huset i vitt sa...

Kikar in och önskar dig en fin helg
kram Rosa

Jenny sa...

Hej Jessica!
Vad gott med egenodlat! Spännande med ingefäran, hoppas den växer och gror:)

Kraam Jenny

Viola sa...

Äntligen väder det, solen tittar fram här i Västerviks trädgård och värme skall komma så nu ska mina plantor få flytta ut i mitt glashus på Bossgård, ha en fin vecka, kram

Sallys hus sa...

Men åå vilka härliga bilder och vilka fina plantor... jag har inte planterat ett endaste frö än..jag som har köpt typ 7 påsar tomatfrön...fniss... jag får nog köpa ett gäng färdiga plantor i stället..;)
Kram Katarina

Anette-Ljusa drömmar på landet sa...

Nämen så fräckt med ingefäran...det måste jag ju genast testa !!
Hoppas hoppas värmen kommer snart..jag vill oxå fortsätta med odlingsplanerna.
En fortsatt fin vecka till dej o stor kram !

Sofia sa...

Du har mycket härligt på gång där ser jag... =)
Har tänkt det samma, alltså att ta ut mina till helgen....de lovar ju finväder!
Kramis Sofia

Frida G Svensson sa...

Jag dör av längt efter en trådgård så kan jag få en fullkomlig planteringspsykos!

kram på dig!